VILLOR 1 mån 3 mån 1.1% 12 mån 0.4% | BOSTADSRÄTTER 1 mån 0.1% 3 mån 1.3% 12 mån 1.3%
Prisutveckling Riket, Källa: Svensk Mäklarstatistik
- Annons -
lördag 14 juni
VILLOR 1 mån 3 mån 1.1% 12 mån 0.4% | BOSTADSRÄTTER 1 mån 0.1% 3 mån 1.3% 12 mån 1.3%
Prisutveckling Riket, Källa: Svensk Mäklarstatistik
- Annons -

Mäklarhuset satsar hårt på lösningar som effektiviserar mäklarnas vardag

-

Mäklarhuset_MÄN1507Mer kontroll och struktur i försäljningsprocessen. Men framförallt mer tid över till fler kundmöten. Det är resultatet av Mäklarhusets satsning på ett centralt kundcenter. Mäklarna får möjlighet att fokusera på sina styrkor och det som de är bäst på – att träffa kunderna.

Henrik Hammarstrand och Simon Boström driver sedan två år tillbaka Mäklarhusets kontor i Hammarbyhöjden i Stockholm. För ungefär ett år sedan började de använda sig av det centrala kundcentret.

– Förut var måndagar och tisdagar i princip helt blockade för att följa upp helgens visningar, säger Henrik.

Men nu är det nya tider. Syftet med satsningen är att kvalitetssäkra uppföljningen av kunder och minska den administrativa bördan för mäklarna. Kundcentret är bemannat av utbildade mäklare och säljare, som stöttar Henrik och Simon och övriga kollegor med att bland annat boka nya kundmöten och följa upp visningar. Alla kontakter överförs i ett digitalt flöde, där data över kunderna samlas. Kvalitetshöjningen för både mäklare och kunder är märkbar.

– På grund av tidsbrist blev våra egna uppföljningssamtal naturligt kortare, och kanske inte riktigt lika serviceinriktade som när våra kollegor på kundcentret nu gör uppföljningen, säger Simon.

– De har vad vi saknar; tiden att noga gå igenom varje enskild kunds specifika situation oavsett när i tiden kunden ska köpa eller sälja, säger Henrik.

Och tiden är en viktig aspekt. 95 % av kunderna man vill få kontakt med efter en visning har ett arbetsliv och sitter ofta upptagna i egna möten.

­– Ibland måste man söka en kund upp till 5 gånger innan man får kontakt, påpekar Henrik. Så när kundcentret sköter detta är det ju en stor tidsvinst.

När systemet skulle implementeras fanns en viss oro att förlora den egna kontrollen över försäljningsprocessen.

– Men vi märkte snabbt att med den här lösningen har vi snarare bättre kontroll än någonsin, säger Henrik.

Simon och Henrik menar att kundcentret tagit bort en hel del administration och därmed ökat utrymmet i kalendern för fler kundmöten.

– Och så får familjen se en lite oftare, man vi behöver inte sitta till 21 varje kväll, skrattar de.

Följ Mäklarvärlden

Följ med Mäklarvärldens redaktion i vardagen – där det händer

”Våra affärsmöjligheter stärks på många olika plan – både i närtid...

Hallå där Erik Wikander, vice vd för Svensk Fastighetsförmedling och landschef för Svensk Fastighetsförmedling Sverige och Spanien, vad var drivkraften bakom lanseringen av Korall...

SENASTE NYTT

Mäklarmiss ledde till miljonkrav

Svenska Dagbladet har rapporterat om Anna, som tio år efter att hon sålt en bostadsrätt i Göteborg plötsligt fick ett krav på 1,6 miljoner...

Sju av tio anser det viktigt att bostaden har låg påverkan på miljö

Det viktigaste hållbarhetsområdet för svenskarna är cirkularitet och återbruk. Det visar den årliga undersökningen från Sweden Green Building Council via Novus. När Sweden Green Building Council...

Svensk Nyproduktion ändrar look

Svensk Nyproduktion tar sig en ny look, mer modern, för att stärka sin identitet. När Svensk Nyproduktion nu anammar en mer modern visuell identitet är...

Daniel Lundberg ny vd för Skandiamäklarna

Daniel Lundberg tillträder sin roll som vd på Skandiamäklarna den 16 juni. Efter ledande positioner inom skönhet, bank och trädgårdsbranschen är han nu redo...

13 nya medarbetare till Fastighetsbyrån

Utöver att tretton nya medarbetare välkomnats till Fastighetsbyrån har sju taget steget till att bli delägare. En av de nya är Lena Lilja som är...

Svensk Mäklarstatistik: Små prisrörelser

Det var fortsatt små prisrörelser på bostadsmarknaden i maj, rapporterar Svensk Mäklarstatistik. Endast Malmö såg prisökningar på över en procent i maj, och det gällde...

Expertkrönikan: Håll koll på juridiken som sambo

I åldrarna 30–79 år bor omkring två tredjedelar av befolkningen tillsammans med en partner. De flesta relationer som upphör gör det i åldrarna 25–35...

Kvinnor har svårare att flytta ut vid separation

Två olika rapporter visar att kvinnor drabbas hårdast av separationer. En från Jämställdhetsmyndigheten och en från Mäklarsamfundet. Bostadsmarknaden förstärker ekonomiska skillnader mellan kvinnor och män,...

Mäklarhuset rekryterar nya medarbetare

Nu välkomnar Mäklarhuset åtta nya medarbetare, både sådana som varit med ett tag och nya talanger. Med sina nya rekryteringar vill Mäklarhuset fortsätta sin satsning...

MH Mäklarservice byter flagg till Widerlöv

Efter trettio år har MH Mäklarservice blivit en del av Widerlöv. Genom detta ska de ta de ett kliv in i framtiden. Widerlöv, som från...

Mäklare friades för att ha förmedlat bostad som aldrig byggdes

En köpare anmälde en mäklare till Fastighetsmarknadens Reklamationsnämnd (FRN) efter att lägenheten hen betalat handpenning för aldrig byggdes. Mäklaren friades. Ett köp av en nyproducerad bostad...

EO-galan hölls i Tylösand

Över 350 anställda på Erik Olsson från hela landet samlades på Hotel Tylösand för sin årliga gala. Spa, konferens och middag med prisutdelningar fanns...

Tävlingen: Vinn boken ”Uteliggaren som blev advokat”

Från gatan till rättssalen – en berättelse om hopp och förändring Stefan Olafsson levde i tio år som hemlös och narkotikamissbrukare på Stockholms gator. I...

Expertkrönikan: Håll koll på juridiken som sambo

I åldrarna 30–79 år bor omkring två tredjedelar av befolkningen tillsammans med en partner. De flesta relationer som upphör gör det i åldrarna 25–35...