VILLOR 1 mån 3 mån -2.5% 12 mån 4.2% | BOSTADSRÄTTER 1 mån -0.9% 3 mån -1.6% 12 mån 5.7%
Prisutveckling Riket, Källa: Svensk Mäklarstatistik
- Annons -
måndag 17 februari
VILLOR 1 mån 3 mån -2.5% 12 mån 4.2% | BOSTADSRÄTTER 1 mån -0.9% 3 mån -1.6% 12 mån 5.7%
Prisutveckling Riket, Källa: Svensk Mäklarstatistik
- Annons -

Mäklarhuset satsar hårt på lösningar som effektiviserar mäklarnas vardag

-

Mäklarhuset_MÄN1507Mer kontroll och struktur i försäljningsprocessen. Men framförallt mer tid över till fler kundmöten. Det är resultatet av Mäklarhusets satsning på ett centralt kundcenter. Mäklarna får möjlighet att fokusera på sina styrkor och det som de är bäst på – att träffa kunderna.

Henrik Hammarstrand och Simon Boström driver sedan två år tillbaka Mäklarhusets kontor i Hammarbyhöjden i Stockholm. För ungefär ett år sedan började de använda sig av det centrala kundcentret.

– Förut var måndagar och tisdagar i princip helt blockade för att följa upp helgens visningar, säger Henrik.

Men nu är det nya tider. Syftet med satsningen är att kvalitetssäkra uppföljningen av kunder och minska den administrativa bördan för mäklarna. Kundcentret är bemannat av utbildade mäklare och säljare, som stöttar Henrik och Simon och övriga kollegor med att bland annat boka nya kundmöten och följa upp visningar. Alla kontakter överförs i ett digitalt flöde, där data över kunderna samlas. Kvalitetshöjningen för både mäklare och kunder är märkbar.

– På grund av tidsbrist blev våra egna uppföljningssamtal naturligt kortare, och kanske inte riktigt lika serviceinriktade som när våra kollegor på kundcentret nu gör uppföljningen, säger Simon.

– De har vad vi saknar; tiden att noga gå igenom varje enskild kunds specifika situation oavsett när i tiden kunden ska köpa eller sälja, säger Henrik.

Och tiden är en viktig aspekt. 95 % av kunderna man vill få kontakt med efter en visning har ett arbetsliv och sitter ofta upptagna i egna möten.

­– Ibland måste man söka en kund upp till 5 gånger innan man får kontakt, påpekar Henrik. Så när kundcentret sköter detta är det ju en stor tidsvinst.

När systemet skulle implementeras fanns en viss oro att förlora den egna kontrollen över försäljningsprocessen.

– Men vi märkte snabbt att med den här lösningen har vi snarare bättre kontroll än någonsin, säger Henrik.

Simon och Henrik menar att kundcentret tagit bort en hel del administration och därmed ökat utrymmet i kalendern för fler kundmöten.

– Och så får familjen se en lite oftare, man vi behöver inte sitta till 21 varje kväll, skrattar de.

Följ Mäklarvärlden

Följ med Mäklarvärldens redaktion i vardagen – där det händer

”Min röda tråd har alltid varit och fortsätter vara att prata...

Hallå där Claudia Wörmann, boendeekonom på Hypoteket, du är en välkänd profil i märklarbranschen som kommer vara expert inom boendeekonomi här hos MäklarVärlden och...

SENASTE NYTT

Flest bostadsvisningar på Östermalm och i Bromma

Östermalm och Bromma, båda i Stockholm, hade flest visningar under januari. Det visar bostadsportalen Boneos analys av områden med flest antal visningsanmälningar. Enligt Boneos nya analys...

Ledaren: Verktyg som gör skillnad – från forskning till vardag

Fastighetsmäklaryrket har alltid handlat om relationer – mellan köpare och säljare, mellan mäklare och kund. Men bakom varje framgångsrik affär finns också en annan...

17 nya profiler till Bjurfors

Utöver två nya kontor, som Mäklarvärlden skrivit om här, har Bjurfors även expanderat bland medarbetarna. - Det känns extra roligt att kunna påbörja det nya...

Kickoff och gala för Notar

Förra fredagen var det Notar på tur att hålla utbildning, kickoff och gala. Det hela ägde rum i Berns salonger i Stockholm. På fredagen samlades Notars...

Stigande boprisförväntningar i Sverige

Över hälften av svenskarna tror att bostadspriserna stiger. Det visar två nya undersökningar från Länsförsäkringar respektive SEB. SEB:s Boprisindikator ökar med fem enheter i februari, från...

”Helt seriöst kan jag inte se mig själv göra något annat än att mäkla”

För tre år sedan var gårdsmäklaren Jennie Bråthén på MäklarVärldens omslag. Hon arbetade på Ludvig & Co i Uddevalla och förmedlade fastigheter på landet...

Svensk Fastighetsförmedling firade medarbetare

Svensk Fastighetsförmedlings årliga kickoff hölls denna gång i vinterlandskapet Åre. Närmare 800 medarbetare var på plats för inspiration, tävlingar och inte minst prisutdelning. När Svensk...

Bjurfors öppnar för mäklare att bli franchisetagare

Nu öppnar Bjurfors för att mäklare kan bli franchisetagare i Skåne och Göteborg, något som inte erbjudits tidigare. - Vi gör starka kontor ännu starkare,...

Fastighetsbyrån vill se utredning om bindande bud

I samband med att marknaden nu tar fart vill Fastighetsbyrån se en utredning om bindande bud. Detta för att öka tryggheten för både säljare...

Bjurfors Daniel Adelsson pristagare – igen

När Bjurfors höll sin årliga gala var det Daniel Adelsson och hans kontor som tog hem de största priserna – igen. För kontoret var...

Översta Förmedlingsbolaget blir Korall och lanserar tävling

Koncernen Översta Förmedlingsbolaget, som har Svensk Fastighetsförmedling, Ordna Bolån och House ID under sitt paraply, byter nu namn och varumärke till Korall. Samtidigt lanseras den...

Hur kommer Trump påverka räntorna?

Donald Trumps återkomst till Vita huset kan få betydande konsekvenser för räntemarknaderna i USA - var beredd på en bergochdalbana. Det skriver Mäklarvärldens expertkrönikör Hampus...

Sweden Estates knyter till sig Properties & Partners

I oktober meddelades att Mäklarhuset skrivit avtal med Sweden Estates för att bredda sin marknad till utlandet. Nu gör Properties & Partners samma sak. -...

Hur kommer Trump påverka räntorna?

Donald Trumps återkomst till Vita huset kan få betydande konsekvenser för räntemarknaderna i USA - var beredd på en bergochdalbana. Det skriver Mäklarvärldens expertkrönikör Hampus...