VILLOR 1 mån 3 mån 0.9% 12 mån 0.5% | BOSTADSRÄTTER 1 mån -0.6% 3 mån -1.6% 12 mån 1.7%
Prisutveckling Riket, Källa: Svensk Mäklarstatistik
- Annons -
fredag 4 oktober
VILLOR 1 mån 3 mån 0.9% 12 mån 0.5% | BOSTADSRÄTTER 1 mån -0.6% 3 mån -1.6% 12 mån 1.7%
Prisutveckling Riket, Källa: Svensk Mäklarstatistik
- Annons -

Mäklarhuset satsar hårt på lösningar som effektiviserar mäklarnas vardag

-

Mäklarhuset_MÄN1507Mer kontroll och struktur i försäljningsprocessen. Men framförallt mer tid över till fler kundmöten. Det är resultatet av Mäklarhusets satsning på ett centralt kundcenter. Mäklarna får möjlighet att fokusera på sina styrkor och det som de är bäst på – att träffa kunderna.

Henrik Hammarstrand och Simon Boström driver sedan två år tillbaka Mäklarhusets kontor i Hammarbyhöjden i Stockholm. För ungefär ett år sedan började de använda sig av det centrala kundcentret.

– Förut var måndagar och tisdagar i princip helt blockade för att följa upp helgens visningar, säger Henrik.

Men nu är det nya tider. Syftet med satsningen är att kvalitetssäkra uppföljningen av kunder och minska den administrativa bördan för mäklarna. Kundcentret är bemannat av utbildade mäklare och säljare, som stöttar Henrik och Simon och övriga kollegor med att bland annat boka nya kundmöten och följa upp visningar. Alla kontakter överförs i ett digitalt flöde, där data över kunderna samlas. Kvalitetshöjningen för både mäklare och kunder är märkbar.

– På grund av tidsbrist blev våra egna uppföljningssamtal naturligt kortare, och kanske inte riktigt lika serviceinriktade som när våra kollegor på kundcentret nu gör uppföljningen, säger Simon.

– De har vad vi saknar; tiden att noga gå igenom varje enskild kunds specifika situation oavsett när i tiden kunden ska köpa eller sälja, säger Henrik.

Och tiden är en viktig aspekt. 95 % av kunderna man vill få kontakt med efter en visning har ett arbetsliv och sitter ofta upptagna i egna möten.

­– Ibland måste man söka en kund upp till 5 gånger innan man får kontakt, påpekar Henrik. Så när kundcentret sköter detta är det ju en stor tidsvinst.

När systemet skulle implementeras fanns en viss oro att förlora den egna kontrollen över försäljningsprocessen.

– Men vi märkte snabbt att med den här lösningen har vi snarare bättre kontroll än någonsin, säger Henrik.

Simon och Henrik menar att kundcentret tagit bort en hel del administration och därmed ökat utrymmet i kalendern för fler kundmöten.

– Och så får familjen se en lite oftare, man vi behöver inte sitta till 21 varje kväll, skrattar de.

Följ Mäklarvärlden

Följ med Mäklarvärldens redaktion i vardagen – där det händer

Hallå där Emme Nottorp på Mohv, vilka har släppt barnboken…

...Bobo flyttar. Berätta mer! - Vi mäklare träffar massor av barnfamiljer och får ta del av deras erfarenheter och eftersom barns trygghet är kopplad till...

SENASTE NYTT

Husman Hagberg slår upp portarna i Piteå

Husman Hagberg stärker sin närvaro i Norrbotten genom att etablera ett nytt kontor i Piteå. Mäklarna Ida Simonsson och Sara Jonsson smög igång Husman Hagbergs...

Widerlöv öppnar kontor på Värmdö

Nu öppnar Widerlöv kontor på Värmdö utanför Stockholm. Det är de nya franchisetagarna Sophie Palmstierna och Morgan Flodman som slår sina påsar ihop, redo att...

Mäklarhuset inleder samarbete med Sweden Estates

Mäklarhuset har tecknat avtal om internationell annonsering med globala bostadssajten Sweden Estates. Det innebär att Mäklarhusets kunder nu kan visa upp sina bostäder på den...

Julia Larsson är ny franchisetagare hos Alicia Edelman

Nu fortsätter Alicia Edelman att expandera sin franchise, denna gång med närvaro på Kungsholmen och Essingeöarna. Bakom spakarna står Julia Larsson. Julia Larsson har jobbat på...

Experten: Det svenska boprismysteriet – varför sjönk inte priserna mer?

Varför sjönk inte priserna mer under den stormiga tid som uppstod på bostadsmarknaden efter pandemin? Mäklarvärldens expertkrönikör Hampus Brodén reder ut möjliga anledningar - till...

”Många fler härliga mäklarmöten är på agendan nu”

Mäklarsystemet High Estate - som jobbar mot mäklare och mäklarföretag - har rekryterat Johanna Wemmel som account manager. Hon kommer närmast från rollen som...

Lika många mäklare tror på stigande som oförändrade priser

Det är i princip lika många mäklare som tror att bostadspriserna stiger som att de står stilla årets sista kvartal. Det visar SBAB:s senaste Mäklarbarometer. I...

Också barnfria drömmer om villa

Villa som boendeform förknippas ofta med familjeliv, men trädgårdar är inte bara till för barn. En stor del barnfria drömmer också om att bo...

Fastighetsbranschen – jämlikhet ja, mångfald nej

Fastighetsbranschen är bäst på jämlikhet, men sämst på mångfald. Det visar en mätning från stiftelsen Allbright Fastighetstidningen rapporterar om. Sedan 2012 har stiftelsen Allbright rankat jämställdheten...

Minskad boprisoptimism

46 procent av svenskarna spår en uppgång av bostadspriserna det kommande året, visar Länsförsäkringars senaste Boprisbarometer. Den siffran var 57 procent i början av sommaren. -...

Fler väljer rörligt bolån

Den högsta andelen bostadsägare på sex år väljer rörligt bolån. Det visar ny statistik från Statistiska Centralbyrån. I augusti var andelen bolån med rörlig ränta 69...

Otillräckligt säkerhetsarbete hos brf:er

Trygghet är en av de viktigaste faktorerna för att trivas i sin bostad, och också en fråga som tar stor plats i samhället. Trots...

Bostadsrättsregister – så påverkar det mäklare

Regeringen föreslog i höstbudgeten att öka Lantmäteriets anslag, bland annat för att kunna arbeta med uppbyggnad och utveckling av ett register över samtliga bostadsrätter. -...

Experten: Det svenska boprismysteriet – varför sjönk inte priserna mer?

Varför sjönk inte priserna mer under den stormiga tid som uppstod på bostadsmarknaden efter pandemin? Mäklarvärldens expertkrönikör Hampus Brodén reder ut möjliga anledningar - till...