VILLOR 1 mån 3 mån 2.6% 12 mån 0.7% | BOSTADSRÄTTER 1 mån 1.5% 3 mån 3.8% 12 mån 1.6%
Prisutveckling Riket, Källa: Svensk Mäklarstatistik
- Annons -
tisdag 21 maj
VILLOR 1 mån 3 mån 2.6% 12 mån 0.7% | BOSTADSRÄTTER 1 mån 1.5% 3 mån 3.8% 12 mån 1.6%
Prisutveckling Riket, Källa: Svensk Mäklarstatistik
- Annons -

Mäklarhuset satsar hårt på lösningar som effektiviserar mäklarnas vardag

-

Mäklarhuset_MÄN1507Mer kontroll och struktur i försäljningsprocessen. Men framförallt mer tid över till fler kundmöten. Det är resultatet av Mäklarhusets satsning på ett centralt kundcenter. Mäklarna får möjlighet att fokusera på sina styrkor och det som de är bäst på – att träffa kunderna.

Henrik Hammarstrand och Simon Boström driver sedan två år tillbaka Mäklarhusets kontor i Hammarbyhöjden i Stockholm. För ungefär ett år sedan började de använda sig av det centrala kundcentret.

– Förut var måndagar och tisdagar i princip helt blockade för att följa upp helgens visningar, säger Henrik.

Men nu är det nya tider. Syftet med satsningen är att kvalitetssäkra uppföljningen av kunder och minska den administrativa bördan för mäklarna. Kundcentret är bemannat av utbildade mäklare och säljare, som stöttar Henrik och Simon och övriga kollegor med att bland annat boka nya kundmöten och följa upp visningar. Alla kontakter överförs i ett digitalt flöde, där data över kunderna samlas. Kvalitetshöjningen för både mäklare och kunder är märkbar.

– På grund av tidsbrist blev våra egna uppföljningssamtal naturligt kortare, och kanske inte riktigt lika serviceinriktade som när våra kollegor på kundcentret nu gör uppföljningen, säger Simon.

– De har vad vi saknar; tiden att noga gå igenom varje enskild kunds specifika situation oavsett när i tiden kunden ska köpa eller sälja, säger Henrik.

Och tiden är en viktig aspekt. 95 % av kunderna man vill få kontakt med efter en visning har ett arbetsliv och sitter ofta upptagna i egna möten.

­– Ibland måste man söka en kund upp till 5 gånger innan man får kontakt, påpekar Henrik. Så när kundcentret sköter detta är det ju en stor tidsvinst.

När systemet skulle implementeras fanns en viss oro att förlora den egna kontrollen över försäljningsprocessen.

– Men vi märkte snabbt att med den här lösningen har vi snarare bättre kontroll än någonsin, säger Henrik.

Simon och Henrik menar att kundcentret tagit bort en hel del administration och därmed ökat utrymmet i kalendern för fler kundmöten.

– Och så får familjen se en lite oftare, man vi behöver inte sitta till 21 varje kväll, skrattar de.

Följ Mäklarvärlden

Följ med Mäklarvärldens redaktion i vardagen – där det händer

Hallå där Emme Nottorp på Mohv, vilka har släppt barnboken…

...Bobo flyttar. Berätta mer! - Vi mäklare träffar massor av barnfamiljer och får ta del av deras erfarenheter och eftersom barns trygghet är kopplad till...

SENASTE NYTT

Raksystems blir Sustera

När det finska bolaget Raksystems, som bland annat erbjuder husbesiktningar och energideklarationer, klev in på den svenska marknaden 2020 gjorde de det genom att...

Bud ID byter namn och satsar internationellt

Det Uppsalabaserade bolaget Bud ID byter namn till Cetti. Bolaget erbjuder digitala lösningar som gör bostadsaffären transparent och smidig för alla parter. Sedan lanseringen i...

FMI föreslår ändringar i fastighetsmäklarlagen

Nu föreslår Fastighetsmäklarinspektionen (FMI) en översyn av fastighetsmäklarlagen. I en skrivelse till regeringen omfattas tio områden av förslaget. - Att fortsätta utveckla lagstiftningen är nödvändigt...

Serneholt Estate öppnar i Torrevieja

Nu öppnar Serneholt Estate nytt kontor i Torrevieja på Costa Blanca i Spanien. Bakom spakarna står Anders Zanton, med en bakgrund i varumärkesbyggande på...

Erik Olsson slår upp portarna i Söderhamn

Erik Olsson öppnar nytt kontor i Söderhamn. Det är Josefine Blomqvist och Max Bergström, redan kända mäklare på orten, som nu byter flagg till EO. Erik...

Varannan förälder tvivlar på barnens möjligheter på bostadsmarknaden

Varannan förälder med barn under 18 tror inte att barnen kommer att kunna ta sig in på bostadsmarknaden innan de fyller 30 utan ekonomisk...

Svensk Fastighetsförmedling lanserar Flyttklar

I går lanserade Svensk Fastighetsförmedling Flyttklar, en samlad digital tjänst för allt som har med flytten i samband med köp att göra. Där erbjuds...

High Estate rekryterar Johanna Wemmel

Mäklarsystemet High Estate som jobbar mot mäklare och mäklarföretag har rekryterat Johanna Wemmel som Account manager. Hon kommer närmast från rollen som säljchef på...

Optimismen stiger på bostadsmarknaden

Barometrar och termometrar på bomarknaden pekar uppåt. Åtminstone Hemnets Köparbarometer, Ordna Bolåns Bolånebarometer och SBAB/Boolis Bomarknadstempen. I Köparbarometern hos Hemnet är det nu 46 procent av...

Familjeföretaget vill ha en platt organisation

Lundin Fastighetsbyrå är aktivt i hela Göteborgsområdet med ett fyrtiotal anställda på kontoret i Vasastaden. Förra året lanserades det nya karriärsteget senior partner. Mäklarvärlden knackade...

Hemnet noterar rekordutbud i april

Hemnet noterar rekord i lägenhetsutbudet för april. Under månaden fanns över 32 000 lägenheter till salu på sajten, 40 procent fler än i fjol –...

Fem miljarder har tvättats i fastighetsaffärer

En beräkning från Finanspolisen visar att minst fem miljarder kronor tvättades i fastighetsaffärer bara under 2022, och mäklare anses vara en riskbransch. Det konstaterar Dagens...

FEM MINUTER MED Gabriella Svärdh …

... som lämnade ett toppjobb i reklambyråvärlden för att bli fastighetsmäklare på Lidingö. ”Jag kände ett starkt kall att följa mitt hjärta” Hur kom sig att...

Experten: Mäklarföretag tilldelas sanktionsavgift på 200 000 kr

Nyligen avslutade FMI ett tillsynsärende efter att ha granskat ett mäklarföretags allmänna riskbedömning och rutiner för penningtvättsåtgärder. Denna tillsyn resulterade i att mäklarföretaget ålades...