I söndags presenterade Erik Olsson, Erik Olsson Fastighetsförmedling, ett nytt förslag för att komma till rätta med lockpriserna.
– Genom att kombinera budstartspris med jämförelsevärdering kommer vi kunna hjälpa potentiella köpare bättre. Vi på Erik Olsson är beredda att driva frågan. Förslaget kräver en bred uppslutning inom branschen.
Accepterat pris infördes för några år sedan för att ge bättre information om bostadens värde till de som letade ny bostad i Stockholm och Göteborg – efter en debatt om vilseledande lockpriser. Men var slutpriset hamnar har inte blivit så mycket tydligare.
Säljaren bestämmer
Även ett accepterat pris kan vara ett lockpris. I slutändan är det fortfarande säljaren som avgör om det blir någon affär eller inte.
– Ofta vill säljaren att accepterat pris ska vara lågt satt så att det blir ett stort intresse för bostaden och att flera lägger bud. Marknadskonkurrensen, det vill säga andra bostäders utpriser, påverkar detta. Går man ut med ett för högt accepterat pris är det risk att det inte kommer några besökare på visningen, säger Erik Olsson på Erik Olsson Fastighetsförmedling.
Två olika pris ska stoppa lockpriserna
Erik Olsson presenterar ett nytt förslag som innebär att bostäderna ska presenteras med två belopp. Ett för budstart, som säljaren och mäklaren bestämmer tillsammans. Men också ett jämförelsevärde, en statistisk värdering, som baseras på vad liknande bostäder i området har sålts för. Värderingarna är opartiskt gjorda av en oberoende part och konsumenterna bör därför uppfatta dem som trovärdiga.
Den bästa kunskapen om den specifika bostaden har mäklaren. Därför ska mäklaren kunna kommentera den statistiska värderingen i samband med att bostaden marknadsförs. Kanske tycker mäklaren att värderingen är för hög på grund av ett omfattande renoveringsbehov. Eller för låg tack vare bostadens fina skick eller fina utsikt.
– På det här sättet kommer köparna att få en otroligt god vägledning och ett bra beslutsunderlag för om det är meningsfullt att besöka visningen. Vad det handlar om är att pricka målgruppen, att få rätt människor att intressera sig för bostaden. En av fastighetsmäklarinspektionens, FMI, viktigaste invändningar mot för låga utpriser är man genom vilseledande marknadsföring slösar bort människors tid i onödan, säger Erik Olsson.
Erik Olsson är beredd att driva frågan vidare, men säger samtidigt att det krävs en bred uppslutning för att förslaget ska kunna genomföras.