Mäklarhuset, Länsförsäkringar Fastighetsförmedling, Mäklarringen och SkandiaMäklarna samarbetar tillsammans med Blocket Bostad för att få konkurrensfördelar. De är även de fyra första som hoppade på Blockets satsning Lite Före, där mäklarna väljer att publicera sina objekt tre dagar före de kommer upp på Hemnet och andra bostadssajter.
– Att vi hoppade på det här ger våra mäklare ytterligare en säljfördel på kundmöten. Våra objekt kommer ut lite före vilket är en klar konkurrensfördel, säger Andreas Mühlich, marknadschef hos SkandiaMäklarna.
– Idén till Lite Före kom av att Blocket Bostad fick höra att flera av de stora kedjorna sökte efter en aktör som dels kunde erbjuda ett alternativ till Hemnet, men också fånga upp de önskemål och behov av förnyelse som finns från branschen, säger Robin Suwe affärsområdeschef för Blocket Bostad
Erbjuda mer
Just att kunna erbjuda kunderna fler kanaler att synas i, speciellt idag när efterfrågan på nya bostäder har varit hög på många håll i landet, ser företagen som en stor fördel.
– Genom att synas på Blocket och i de kanaler som Schibsted erbjuder, med till exempel Hitta.se, Aftonbladet och SvD, får våra annonser mer exponering och det driver även mer trafik till våra egna hemsidor. Vi kommer fortfarande ut på Hemnet med våra annonser, tre dagar efter då. Vi har inte valt bort dem i nuläget, säger Andreas Mühlich.
– Jag ska inte sticka under stolen med att ägarstrukturen i Hemnet är en anledning till att vi letar efter fler annonsplattformar, fyller Håkan Jonsson, regionchef för Länsförsäkringar Fastighetsförmedling, i.
– Sverige har ju varit unikt med att vi hade en sajt som mer eller mindre hade monopol på bostadsannonserna. Och så ser ju inte internet ut i övrigt, vi går mer och mer mot differentiering. Jag tror att det här är bra för Hemnet med konkurrens för att de ska utvecklas, säger Erik Wikander vd för Mäklarhuset.
Sitter tillsammans
De fyra mäklarföretagen sitter även i Blockets Advisory Board, där man tillsammans arbetar för att utveckla plattformen vidare.
– Med deras kunskap kring försäljningsprocessen och kundernas behov, tillsammans med vår förmåga att bygga marknadsplatser, har vi ett mycket givande strategiskt samarbete, säger Robin Suwe.
– Det krävs muskler för att komma ut och för att kunna utveckla bra annonsplattformar, något som vi inte upplevde fanns innan Blocket gav sig in i matchen först 2011. Och att vi fyra företag samarbetar ser jag bara som positivt, visst vi är konkurrenter men ändå med olika profiler, säger Mats Limnefelt vd för Mäklarringen.
Och Erik Wikander fyller i med att alla de fyra företagen vill sitta bakom ratten, och inte sitta i bagageluckan för att bara hänga med på åkturen.
Tillsammans med Advisory Board fortsätter Blocket Bostad utvecklingen av tjänster till mäklarna. Sedan nylanseringen i våras har man lanserat i snitt en ny feature per månad, som Tomtgränser och Visa din närhet, i samarbete med Hitta.se.
– Hittills i år har över 10 000 säljare valt att förstärka sin försäljning med ett digitalt annonspaket. Och visionen är att vi ska fortsätta vårt nära samarbete med mäklarkåren.