Paprikahuset3_Foto_johanart.se
Foto: Johanart.se.

Ett hus fyllt med paprikor blev årets mest klickade bostadsannons. Klockan 21.00 var tidpunkten då vi jagade bostäder som mest. Under 2014 lades 198 155 bostäder upp på Hemnet, till ett totalt utropspris på 416 miljarder kronor. Det motsvarar elva procent av Sveriges BNP. Hemnet summerar året som gått och blickar mot 2015.

Vi letar bostäder som aldrig förr. Ett tydligt tecken på det är att antalet besökare på Hemnet aldrig varit fler än i år, besöksantalet har ökat med 20 procent jämfört med förra året. Totalt har svenska folkets bostadssökande genererat närmare en halv miljard klick på sajten.

Snabba affärer och lågt utbud

En tydlig trend i år är att bostadsaffärerna går allt snabbare, därmed försvinner annonserna fortare från nätet. Under 2014 har den genomsnittliga tiden som villor och bostadsrätter legat ute till salu minskat med 20 procent jämfört med 2012. Det gör att utbudet på marknaden vid varje givet tillfälle kan tyckas lågt. Men faktum är att det totala antalet bostadsrätter som publicerats på Hemnet under andra halvåret 2014, varit större än samma period förra året. Samtidigt har priserna stigit med mellan tio och 20 procent på flera håll i landet.

– Vi har sett en utveckling där bostäder säljs snabbare än tidigare. Ett tips till den som ska köpa bostad är att hålla sig löpande uppdaterad på vilka objekt som ligger ute och vara väl förberedd när drömbostaden dyker upp, säger Staffan Tell, talesperson för Hemnet.

Paprikor och utomjordingar årets klickraketer

Alienhuset1_Foto_PontuzL%C3%AEfgren
Foto: Pontuz Löfgren.

Årets stora klickraket är ”Paprikahuset” – en villa som stylats med en uppseendeväckande mängd paprikor. På andra plats tronar ”Alienhuset” – ett utifrån tillsynes vanligt hem med en inredning som hämtad ur en viss science-fiction-film. Tredjeplatsen intas av en spektakulär lyxvåning på Östermalm.

– Det har varit ett galet år. Folk fascineras av bostäder som sticker ut. En intressant utveckling under året är att många mäklare jobbar på ett nytt sätt när det kommer till styling och inspiration, säger Staffan Tell.

10 augusti – hetaste dagen 2015?

Vecka 33 har historiskt sett varit den vecka då flest gett sig ut för att leta nytt hem. Under 2014 var måndagar den veckodag med högst söktryck. Om man tillåter sig att sia om vilken som blir kommande års hetaste dag på bostadsmarknaden finns det mycket som pekar på måndagen den 10 augusti.

Bostadsletandet är som mest intensivt vid niotiden på kvällen. Därefter fortsätter många sökandet från sängen via mobilen eller surfplattan fram till 23-tiden då de flesta går och lägger sig. Till och med på julafton, förra årets absolut lugnaste dag, letade drygt hundra tusen personer boende på Hemnet.

Klickraketerna 2014 – topp 6

  • 1. Paprikahuset, Saltsjöbaden – 452 000 klick
  • 2. Alienhuset, Kalmar – 243 000 klick
  • 3. Lyxvåning Narvavägen, Östermalm – 200 000 klick
  • 4. Villa på Lidingö – 124 000 klick
  • 5. Villa i Djursholm – 123 000 klick
  • 6. Villa i Saltsjöbaden – 123 000 klick

Hemnets 2014 i siffror

  • 198 155 totalt antal objekt upplagda
  • 416 miljarder kronor totalt utropspris
  • 462 000 000 totalt antal klick
  • 55 934 villor har lagts ut till försäljning
  • 90 787 bostadsrätter har lagts ut till försäljning
Jenny Persson
Jenny är publisher och ansvarig utgivare. Att arbeta med MäklarVärlden är fantastiskt givande, en spännande bransch där det händer mycket hela tiden. Ert arbeta handlar ju om folks bostäder – där de och vi lever våra liv - det är stimulerande att få följa och rapportera om. Efter att ha arbetat med tidningen sedan 2012 börjar jag lära mig mer om vad mäkla handlar om, ett utmanade och roligt jobb.