Citroner i hela lägenheten, en bostad helt utan personliga föremål eller doften av nybakade bullar. Dessa är bara några sätt att styla bostaden på inför visningen. Men det är inte säkert att förvandlingen alltid har den effekt säljaren hoppas på. Överdriven homestyling är nämligen det man upplever som mest irriterande på en bostadsvisning, följt av ett ostädat hem och oseriösa spekulanter. Det visar Svensk Fastighetsförmedlings senaste Bobarometer.
Mest taktik i Stockholm
Bobarometern visar bland annat att tolv procent av de som någon gång gått på en bostadsvisning, har använt fula trick för att skrämma bort övriga spekulanter, där de allra flesta högljutt har påpekat fel på bostaden. Andra knep som använts för att skrämma bort konkurrenterna är exempelvis att lägga ett bud på plats, högt och tydligt planerat möblering och förändringar i planlösning eller skrutit om sina ekonomiska möjligheter att köpa bostaden.
Stockholmarna är de som i störst utsträckning tänker taktiskt under visningen. Hela 15 procent av dem har använt sig av olika knep i syfte att skaffa sig ett försprång på drömbostaden. Norrlänningarna vill däremot inte förstöra för konkurrenterna, motsvarande siffra bland dem är nämligen endast nio procent.
Överdriven homestyling irriterar
Att gå på bostadsvisningar för att hitta sin drömbostad är inte alltid förenat med njutning. Det finns nämligen många saker som kan skapa irritation under visningen. Det som irriterar svenskarna mest är överdriven homestyling, det anger 49 procent av de som besökt en bostadsvisning. Främst är det männen som anser att bostaden inte bör vara allt för stylad, 55 procent av dem anser att detta är det mest irriterande. Motsvarande andel bland kvinnorna är 44 procent.
Hur välstädat hemmet är vid visningen har också stor inverkan på besökarna. Nära fyra av tio, 38 procent, anser nämligen att det mest irriterande på visningen är en ostädad bostad. Även oseriösa eller högljudda spekulanter irriterar, det anser 25 respektive 23 procent av svenskarna. Mer än var femte, 21 procent, anser att stökiga barn på visningen är störande.
– Syftet med visningen är att visa upp bostaden för så många spekulanter som möjligt och skapa ett intresse för att faktiskt vilja bo i den. Inför visningen är det viktigt att man åtgärdar småfel, plockar undan personliga småsaker, storstädar, skapar ytor och lyfter fram bostadens fördelar. Man ska däremot inte försöka dölja några brister eller fel. Så långt är homestyling positivt för både säljare och köpare. Den överdrivna stylingen, där man exempelvis fyller en lägenhet med grönsaker eller tillfälligt byter all inredning, har helt andra syften. Jag är inte förvånad att spekulanterna reagerar negativt på den typen av förvandling, säger Dan Sjöholm på Svensk Fastighetsförmedling.
Topp 5 – Detta irriterar mest på bostadsvisningen
1. Överdriven homestyling: 49 procent
2. Ostädat: 38 procent
3. Oseriösa spekulanter: 25 procent
4. Högljudda spekulanter: 23 procent
5. Stökiga barn: 21 procent
Om Bobarometern
Bobarometern är genomförd under maj och juni 2014 i form av en webbenkät via undersökningsföretaget NORM. 1 271 personer deltog i undersökningen som är statistiskt säkerställd och riksrepresentativ, enligt undersökningsföretaget NORM Research & Consulting AB.