PerGeijerSommartider är bedrägeritider. När ekonomin sköts av vikarier ökar risken att bli lurad på olika sätt i ditt företag. SEB har satt ihop tips för hur du skyddar ditt företag mot bluffakturor, och andra fula tricks.

– Utan ordinarie personal på plats är det väldigt mycket lättare för bedragare att lura företag, säger Per Geijer, säkerhetschef på branschorganisationen Svensk Handel, i SEBs sommartips till företagare.

Skräms över telefon


– Förr såg vi att det kom stora massutskick av bluffakturor på sommaren, men de senaste åren har bedrägliga telefonförsäljare blivit ett stort problem.
Typexemplet är en mycket påstridig person som ringer upp och hävdar att ni har ett avtal sedan tidigare, och som hotar med både inkasso och betalningsanmärkning. Det här gör många företagare väldigt rädda, så pass att de inte orkar bråka utan bara betalar.
Och det är samma sak här, det är lättare att prata omkull någon som är vikarie än någon som har koll på företagets rutiner, säger Per Geijer.

Bästa sättet att skydda företaget mot bedrägerier, både per post och per telefon, är därför att göra både vikarier och ordinarie personal uppmärksamma på att sådant händer.

– Bedragarnas fördel är att vi många gånger är naiva och förutsätter att alla talar sanning. Skapa därför en medvetenhet hos personal och vikarier om det här problemet och uppmuntra dem att våga ifrågasätta både fakturor och alltför påstridiga telefonförsäljare.

Bestrid falska fakturor


Det är också viktigt att veta att om någon hävdar att ni har ett avtal med dem, så är det deras ansvar att faktiskt bevisa det. Telefonbedragarna kan man därför ofta avvisa på en gång genom att påpeka att man inte betalar något alls förrän de presenterar bevis på att ni faktiskt har ett avtal. Bluffakturor däremot behöver man bestrida för att ha rätten på sin sida.

– Ett bra tips är att skapa ett dokument med standardformuleringar för hur man bestrider olika sorters fakturor. Då kan din personal bara klippa in den texten i ett mejl, lägga till fakturanumret det gäller och skicka iväg. Formuleringar för det här finns både på Svensk Handels hemsida, och i deras gratisapp för Iphone och Android.

Få ärenden når Kronofogden

Det är viktigt att inte låta sig skrämmas av hot om betalningsanmärkning. Det är ovanligt att bluffärenden blir betalningsärenden hos Kronofogden. En faktura som bestrids ska aldrig ens skickas vidare från inkassoföretag till Kronofogdemyndigheten, enligt god sed. Skulle du trots allt få en betalningsanmärkning, är det enkelt att få bort noteringen ur registret, om du har bestridit kravet på ett korrekt sätt. Finns blufföretaget dessutom med på Svensk Handels varningslista påverkar noteringen inte din kreditvärdighet, åtminstone inte hos de större kreditupplysningsföretagen.

Tre vanliga bedrägerier mot företag

1. Bluffaktura
Ditt företag får en faktura från ett företag som ni inte har något avtal med. Det finns ingen grund för fakturan, utan bedragarna hoppas att den ska betalas utan att någon reagerar. Om du får en sådan måste du bestrida den för att ha rätten på din sida. Svensk Handel har standardformuleringar för detta på sin hemsida. Du behöver inte skicka ett rekommenderat brev, utan det räcker med ett mejl eller fax – huvudsaken är att du kan visa upp ett kvitto på att du har skickat din bestridan.

2. Falsk uppdatering 

Du får ett registerutdrag från ett företag som ber dig att kontrollera att de uppgifter du har om dem stämmer. Uppgifterna är uppenbart fel, du korrigerar, skriver under och skickar tillbaka. Det du missar är att det i det finstilta står att det här inte är en uppdatering utan ett avtal där du går med på att vara med i registret samt att betala en stor summa för det. Skriv inte under, bara släng det.

3. Telefonbedragare 

Ringer upp och hävdar att ni har ett avtal och att du är skyldig att betala. Är mycket påstridig och hetsar dig att gå med på att betala utan att du hinner få tid att kolla om uppgifterna stämmer. Om du misstänker att personen du talar med inte är hederlig, be att få tid att gå igenom dina papper och återkomma. Nekar de är de sannolikt inte hederliga och du kan bara lägga på luren.

Jenny Persson
Jenny är publisher och ansvarig utgivare. Att arbeta med MäklarVärlden är fantastiskt givande, en spännande bransch där det händer mycket hela tiden. Ert arbeta handlar ju om folks bostäder – där de och vi lever våra liv - det är stimulerande att få följa och rapportera om. Efter att ha arbetat med tidningen sedan 2012 börjar jag lära mig mer om vad mäkla handlar om, ett utmanade och roligt jobb.