LinneAguera_BlocketBlocket Bostad har genom ett djupdyk i sin statistik ringat in den passiva bostadsletaren. Och sett till enskild kategori är det inredningsintresserade som toppar listan, men sammantaget inom flera kategorier är det den friluftsintresserade allmänheten som är mest benägna att lockas av bostadsannonser.

– För att maximera bostadsaffären tittar många mäklarkedjor på hur man kan nå de passiva bostadsletarna, det vill säga de som inte aktivt bevakar marknaden men är benägna att slå till om drömboendet ändå dök upp och var till salu. Därför genomförde vi den här undersökningen, säger Linnéa Aguero, pressansvarig på Blocket Bostad.

Blocketkategorierna som driver flest besök till Blocket Bostad, i relation till den totala trafiken inom kategorin: 

1. Möbler och Heminredning

2. Affärsöverlåtelser

3. Båtar

4. Djur

5. Bygg och Trädgård

6. Ljud och Bild

7. Husvagn och Husbilar

8. För Hemmet

9. Jakt och Fiske

10. Hästar och Ridsport

– Att inredningsintresserade även lockas av bostäder är ingen överraskning. Det låter också naturligt att de som tycker om trädgårdsarbete eller renovering även lockas av bostadsannonser. Men att den friluftsintresserade allmänheten visar sig vara nyfikna på drömboenden är fascinerande, säger Linnea Aguero.

Metod:

15 procent av Blocket Bostads trafik kommer från puffar från Blockets köp- och säljkategorier. Man tittade hur många som klickade sig vidare genom de bostadsbanners de har inom respektive kategori.

Jenny Persson
Jenny är publisher och ansvarig utgivare. Att arbeta med MäklarVärlden är fantastiskt givande, en spännande bransch där det händer mycket hela tiden. Ert arbeta handlar ju om folks bostäder – där de och vi lever våra liv - det är stimulerande att få följa och rapportera om. Efter att ha arbetat med tidningen sedan 2012 börjar jag lära mig mer om vad mäkla handlar om, ett utmanade och roligt jobb.