Var tredje stockholmare har de senaste tio åren gjort en vinst på en eller flera bostadsaffärer. Av dessa har fler än var tredje tjänat mer än en miljon kronor. Totalt har stockholmarna tjänat 566 miljarder på bostadsaffärer sedan 2004. Det visar Bjurfors Bostadsbarometer som genomförts av Opinion Stockholm.
– Stockholmarnas förmögenheter har ökat kraftigt tack vare den uppåtgående bostadsmarknaden i Stockholm. En stor andel av vinsterna har investerats i nya boenden som fortsatt öka i värde på grund av prisstegringar. Det finns också stora värden i bostäder som vuxit i värde men som ännu inte har realiserats som vinster. Många som sett stora prisstegringar på sina bostäder väljer idag att inte byta boende på grund av reavinstskatten. Det skapar ineffektivitet på bostadsmarknad med följder som litet utbud och att många bor större än vad de har behov av, kommenterar Pontus Kopparberg, vd på Bjurfors Stockholm.
De har tjänat mest
Mest har de som bor i bostadsrätt tjänat. Nästan varannan, 47 procent, av bostadsrättsinnehavarna har tjänat på en bostadsaffär. Bland villaägarna är det 39 procent. Av samtliga tillfrågade har endast tre procent gjort en förlustaffär.
– Under de senaste tio åren har priserna på bostadsrätter i Stockholms innerstad fördubblats, vilket gjort att bostäder varit en lika framgångsrik investering som aktier. Har man dessutom haft sin bostad ännu längre tillbaka i tiden har bostäder slagit aktiemarknaden med råge, kommenterar Pontus Kopparberg, vd på Bjurfors Stockholm.
Och tron på en fortsatt gynnsam affär för de som investerar i bostäder är stark. 57 procent av Stockholmarna tror att det även i framtiden kommer gå att göra bra bostadsaffärer. Endast 14 procent tror inte det och 29 procent vet ej.
Om undersökningen:
Undersökningen genomfördes i Opinion Stockholms webbpanel den andra till åttonde april. Totalt svarade 1 236 stockholmare på webbpanelundersökningen. Panelen representerar målgruppen på ålder, kön, inkomst, region (Stockholms stad respektive övriga länet). Panelen är till 95 procent rekryterad via e-post och till fem procent självrekryterad.