Från och med nu kan den mest angelägna bostadsköparen upptäcka sitt drömboende innan alla andra också gör det. I samarbete med flera av landets ledande mäklarkedjor förhandspubliceras vissa objekt på Blocket Bostad i tre dagar innan objekten även läggs upp på andra bostadssajter.
Klockan tolv i tisdags kom de första förhandspublicerade objekten upp på Blocket Bostad, markerade med Endast-på-Blocket. Efter 72 timmar läggs objekten även upp på andra bostadssajter, förutsatt att de inte hunnit bli sålda.
– Försprångsobjekten publiceras löpande på Blocket Bostad. Det innebär att man när som helst på dygnet kan vara först med att upptäcka sitt drömboende, säger Robin Suwe, affärsområdesansvarig för Blocket Bostad.
Säljs innan visning
I Stockholm, Göteborg och Malmö säljs idag omkring 20 procent av alla bostäder redan innan ordinarie visning. I övriga landet är det omkring var tionde bostad. Det visar statistik från de fyra mäklarkedjor som ingått avtal med Blocket Bostad om förhandspublicering – Länsförsäkringar Fastighetsförmedling, Mäklarhuset, SkandiaMäklarna, och Mäklarringen.
– Det är många köpare som vill vara steget före och tar kontakt med oss mäklare så snart ett objekt kommer ut på marknaden. Nu ger vi de mest angelägna spekulanterna en chans att hitta guldkornen först, säger mäklar-vd:arna i ett gemensamt uttalande.
Tar 20 procent
Endast-på-Blocket-annonserna kommer framöver stå för cirka 20 procent av marknaden i landet baserat mäklarkedjornas marknadsandelar. Av Blocket Bostads totala utbud mäklarannonser motsvarar det 45 procent.
– Det är inte bara upptäckarglädje som vi har tillfört Blocket Bostad. Sajten är helt omgjord med större bilder, bättre översikt och en rad smarta funktioner. Det är klart att vi konkurrerar med Hemnet, men störst tävlan sker mot oss själva. Vi har inlett en resa där vi satsar på ständig förnyelse i moderniseringen av bostadsmarknaden, säger Robin Suwe.
Säljare som förhandspublicerar på Blocket Bostad får även automatisk exponering på flera av landets största sajter såsom Aftonbladet.se, SvD.se, Hitta.se, Klart.se och TV.nu. I olika bannerformat kommer objekten visas i rullande schema för att så många som möjligt ska kunna upptäcka objektet.