Svenska mäklarmogulen Fredrik Eklunds storsatsning i norden fortsätter. Inom kort slår han upp portarna till Eklund Oslo New York. MäklarVärlden har intervjuat företagets vd, Niklas Berntzon, inför den kommande lanseringen.
Varför lockar den norska bostadsmarknaden?
Oslo är en spännande marknad med mycket nybygge på gång. Det är helt rätt tillfälle att komma in som ny aktör och tillföra nya idéer och nytt blod på en sådan marknad. På de många och långa möten vi haft på plats märker vi att vi kan tillföra väldigt mycket och att vi har ett tydligt hål att fylla. Vi kommer även att marknadsföra Västkustobjekt mot den kapitalstarka norska marknaden, vilket ger oss ett tydligt mervärde även i Sverige.
Vilka utmaningar står ESNY inför i Oslo?
Det finns naturligtvis en del kulturella skillnader mellan våra båda länder även om det mesta är bra reglerat och lätt att följa. Vi har en rakt igenom norsk personal med flera år i branschen. Det vi kanske får stångas med är vårt något onorska och osvenska sätt att arbeta på, vi blir en ny aktör och en udda ponny på marknaden. Vilket vi ser som en fördel snarare än ett hinder, varför vara som alla andra? Då hade man ju lika gärna kunnat vara vem som helst.
Vi vill förändra lyxsegmentet och nyproduktion även i Oslo och Norge, och se till att idéer från New York lyfter intresset och priserna. När vi startade i Sverige var det många som trodde att vi skulle vara en dagslända, inte minst konkurrenter i vår marknad. Idag, på bara fyra år, är vi den ledande aktören i vårt segment. Vi planerar samma resa i Norge, men betydligt snabbare.
Hur många kommer att jobba i Oslo?
I dagsläget så är sex personer anställda i Oslo, vi använder oss av vår marknadsavdelning i Sverige. Så startfältet är väldigt starkt! Men vi siktar på att vara tio innan årsskiftet.
Finns det några planer på att fortsätta erövra den europeiska/internationella bostadsmarknaden?
Vi sneglar redan idag mot Frankrike, Italien och Tyskland. London arbetar vi sedan en tid med att få färdigetablerat. Längre fram ligger tankar att bredda oss mot Amerika och Asien. (Fredrik är ju med sina framgångar i showen och fastighetsmarknaden berömd över hela USA numera.) Vi är dock noga med att poängtera att detta än så länge enbart är på idéstadiet. Men som man säger ”the sky is the limit”.