Efter att flera av landets etablerade mäklarkedjor anslutit sig till Blocket Bostad, lanserar nu sajten nya strategier för att hjälpa mäklarkedjorna att nå en bredare målgrupp.
Ett exempel på Blocket Bostads nya tjänst är inrättandet av en tre dagar lång förhandspublicering av objekt, på så sätt vill sajten locka de mest angelägna köparna. Parallellt med förhandspubliceringen kommer visningsobjekten även annonseras på Schibsteds digitala plattformar, välbesökta kanaler som sammanlagt når sex av tio svenskar.
– Vi är övertygade om att våra kunder kommer känna av den positiva effekten av att nå ut både smartare och bredare, säger mäklarfirmorna i ett gemensamt uttalande.
I samband med Blocket Bostads förnyelse kommer mäklarkedjorna nu att ges en aktivare roll och ett större utrymme när det gäller utformningen av sajten. Förväntningarna på den inrättade tre dagars publicering är stora, då statistik visat att ungefär tio procent av objekten i landet, respektive 20 procent i storstäderna, säljs genom innan ordinarie budgivning drar igång.
Förutom stor exponering inom Schibsteds kanaler, kommer visningsobjekten också att synliggöras på några av landets ledande sajter. Genom annonser på Aftonbladet.se, SvD.se och Hitta.se, väntas Blocket Bostad bli den bostadssajt som kan attrahera störst köppublik.
– Trots att vi är varandras konkurrenter ser vi stora fördelar med att gemensamt påverka den fortsatta utvecklingen av Blocket Bostad för att leverera en förhöjd användarupplevelse och effektivitet som både köpare, säljare och mäklare efterfrågar, säger mäklafirmorna i ett gemensamt meddelande.
Idag annonserar åtta av landets tio största mäklarkedjor på Blockats Bostads sajt och förhoppningen om att utmana Sveriges regerande bostadssajt Hemnet, är stor, enligt Blockets vd Jan Prokopec.
– Vi ser spännande möjligheter att på allvar ta upp kampen med Hemnet som ju står inför förändrade ägarförhållanden och därmed blir en mindre attraktiv partner för många mäklare. Vi har lång erfarenhet av att utveckla digitala marknadsplatser och kan med Schibsteds samlade internationella expertis ta svenska folkets bostadshandel till nya nivåer, säger Jan Prokopec, vd för Blocket.
Missnöjet med Swedbanks monopollika ställning och höga ägarkoncentration inom Hemnet har varit stor bland landets mäklarfirmor. Som en symbolisk protest mot detta väljer nu Länsförsäkringar Fastighetsförmedling, Skandiamäklarna, Mäklarhuset och Mäklarringen, att ingå ett tätare samarbete med Blocket Bostad.
Jan Prokopec, vd Blocket
– Situationen har blivit ohållbar, jag tror att Hemnet har gjort ett strategiskt misstag. Istället för att bredda ägandet, vill man gynna några få som ska kamma hem framtida vinster, säger Länsförsäkringar Fastighetsförmedlings vd Mats Ericsson, till DI.
Hemnets vd Carl-Henrik Borg möter protestaktionen och det fördjupade samarbetet med ro, men passar också på att slänga en känga till mäklarfirmorna som han tycker beter sig barnsligt och omoget.
– Jag är lite förvånad över agerandet, de beter sig som olydiga barn i sandlådan. Mäklarna kommer att tappa oerhört mycket trafik under de första dagarna. De verkar tänka mer på sig själva och inte så mycket på säljarna, säger Carl-Henrik Borg till Dagens Media.
Enligt Carl-Henrik Borg finns det ingen anledning att vara orolig över Blockets utvidgade samarbete med konkurrentfirmorna eftersom de ännu saknar en dominerande ställning, istället välkomnar Carl-Henrik Borg, Blockets stärkta position som han menar kan ha en eggande och stimulerande effekt på Hemnet.
Carl-Henrik Borg, vd Hemnet
– Blocket kommer aldrig bli en stor spelare, eftersom de största mäklarna inte finns där. Men generellt är konkurrens något bra, och om det visar sig att de åtgärder de gör är en bra lösning får vi titta på om vi kan hitta andra lösningar. Vi vill vara den som ger dem bästa sökupplevelsen, säger Carl-Henrik Borg till Dagens Media.