StaffanTell_HemnetAntalet bostadsjägare har aldrig varit så många som just nu. Under vecka elva hade Hemnet 2,1 miljoner besökare vilket var 28 procent högre än samma period förra året och fem procent över det tidigare rekordet från hösten 2013. Det låga utbudet ses paradoxalt nog som en möjlig förklaring till det ökade söktrycket.

– Det har varit mycket fokus på det låga bostadsutbudet under början av året. Bostadsmarknaden har varit het med en hög omsättningstakt där objekten ofta snabbt försvinner från marknaden. Människor behöver därför vara aktiva i sitt bostadssökande under en längre tid. Detta är sannolikt förklaringen till att vi ser ett rekordstort intresse just nu, säger Staffan Tell, pressansvarig på Hemnet.

Antal unika besökare på Hemnet:
2013 (v. 11) 2014 (v.11) Förändring 1 år
Total trafik 1 661 266 2 134 694 +28 %
Hemnet.se 1 256 481 1 650 580 +31 %
Appar 404 785 484 114  +20 %
Antal bostäder till salu i Sverige:
2013 (v. 11) 2014 (v.11) Förändring 1 år
Villor 13 943 11 766 – 16%
Bostadsrätter 9 197 7 903 – 14%

Men trenden med ökande intresse för bostadsmarknaden går längre tillbaka i tiden. Sedan 2002 har antalet unika besökare per vecka på Hemnet ökat från cirka 240 000 till drygt 2 miljoner. Det finns tre huvudsakliga förklaringar till varför intresset för bostäder har blivit så stort i Sverige.

1.  Ekonomi: Sedan 1999 har priserna på bostadsrätter i Sverige gått upp med 254 procent. Motsvarande siffra för villor är 117 procent. Många svenskar upplever att de skapat en förmögenhet genom sin bostadskarriär och intresset för bostaden som en investering har ökat.

2.  Kultur: 1997 lanserade Martin Timell ett av de första hemmafixar-programmen i Sverige. Sedan dess har många nya tv-program såsom Roomservice och Bygglov och otaliga bostadsmagasin har lanserats. Ett ökat medialt fokus på boende och inredning har gjort att fler tittar på bostadsannonser för att drömma sig bort och få inspiration till det egna hemmet.

3.  Digitalisering: 2009 lanserades den första appen för bostadssök. Idag finns möjlighet att kolla bostadsmarknaden under dygnets alla vakna timmar genom mobil, läsplatta och dator. Framväxten av sociala medier gör också att bostadsannonser delas i allt högre utsträckning.

Jenny Persson
Jenny är publisher och ansvarig utgivare. Att arbeta med MäklarVärlden är fantastiskt givande, en spännande bransch där det händer mycket hela tiden. Ert arbeta handlar ju om folks bostäder – där de och vi lever våra liv - det är stimulerande att få följa och rapportera om. Efter att ha arbetat med tidningen sedan 2012 börjar jag lära mig mer om vad mäkla handlar om, ett utmanade och roligt jobb.