Efter fem år som vd har Anders Svensson bestämt sig för att helhjärtat satsa på sitt eget företag. Istället passar han över stafettpinnen till Johan Martinsson, före detta marknadschef och vd för Mäklarhuset.
– Det känns väldigt roligt och spännande att fortsätta arbetet med att utveckla och förbättra branschen och det ömsesidiga beroendeförhållandet mellan franchisegivare och franchisetagare, säger Johan Martinsson (på bilden).
Utöver sin roll inom Mäklarhusets bolagsstyrelse, där han haft en fast position sedan 2011, har Johan Martinsson varit ansvarig för affärsutvecklingen på finansbolaget Blue Step, hos Volvo hade han en titel som utlandsplacerad General Manager för Volvo Event under tolv år. Vidare har Martinsson även agerat partner och affärsmentor på uppdrag av Madicon, ett bolag som erbjuder stöttning av chefer och metoder för att skapa bättre resultat och förutsättningar för bolagen.
– Vi är glada över att vi lyckats rekrytera Johan Martinsson som ny vd i Svensk Franchise till nästa nivå. Idag sysselsätter svenska franchiseföretag 120 000 människor och omsätter 215 miljarder kronor. Vi ser gärna att de siffrorna ökar under kommande år, säger Jonas Ideström, ordförande Svensk Franchise.